Entree Visie Missie PoppenVilla leading PoppenVilla light Voor wie Kinderopvang School Gezondheidszorg Bestelmodules Leveranciers Nieuws Contact
 
 
 
 
        <<< Opvang 2016              
 
 
 
   
 
 

PoppenVilla by Liliane® in de [nood] opvang 2017

 

   
   

door Liliane Limpens 18 december 2017

 

Samenwerking Rudolphstichting | Nederlandse Vereniging voor

 

Pleeggezinnen | LILIANE BV

 

KERSTDONATIE POPPENVILLA VOOR

 
GEZINSHUIZEN EN PLEEGZORGGEZINNEN
 

Kerstmis 2017 - Kinderen in 17 gezinshuizen en pleegzorggezinnen staan a.s. woensdag met hun neusjes tegen de ramen gedrukt: 'Komt de PoppenVilla nù?'. Het betreft een vervolg-donatieronde van een ideële stichting die de PoppenVilla verspreidt onder Nederlandse kinderen in kwetsbaarheid.

 

Alliantie Kind in Gezin: 'De PoppenVilla is een speelmeubel dat de drempel om met andere kinderen in contact te komen sterk verlaagt. De villa prikkelt de fantasie en creativiteit en stimuleert samenspel. Het is een plek voor kinderen om te spelen met hun lievelingspoppen, die voor hen vaak een grote hechtings- en vertrouwensfunctie bieden.’

 

√ Delden √ Bunnik √ Alphen aan den Rijn √ Vianen √ Gouda √ Kapelle √ Houten  Aalten √ Raamsdonksveer √ Zwolle √ Zuidveen √ Gasselternijveenschemond √ Geesteren √ Loppersum √ Burgh Haamstede √ Houten √ Burdaard

 
 
 
 
 
 

 

   
   

by Liliane Limpens  December 15, 2017

 

VISUEEL BEPERKTE KINDEREN IN GRAVE

 
GAAN SPELEN MET DE POPPENVILLA  
   

Blinde en slechtziende kinderen in Grave gaan met Kerstmis spelen met de PoppenVilla by Liliane®! Een villa is nu onderweg naar Koninklijke Visio Onderwijs Grave, het toenmalige Blindeninstituut uit mijn jeugdjaren aldaar.

 
   

Willy Smits, adjunct-directeur Koninklijke Visio Onderwijs: “Onze leerlingen van het Voortgezet speciaal onderwijs zullen met hun docent Techniek de PoppenVilla tijdens een les gaan monteren, de kinderen van het Speciaal onderwijs gaan vervolgens de villa inrichten met alle design meubels.”

 
   

In januari 2018 vindt de officiële overhandiging van de PoppenVilla by Liliane® plaats, in aanwezigheid van de locale pers van Grave. De organisatie daarvan gebeurd door Koninklijke Visio in samenwerking met Dedicon, een Nederlandse stichting die media omzet in leesvormen voor mensen met een leesbeperking.

 
   
   
 
   

Visio Onderwijs Grave is een van de zes Visio-onderwijslocaties in Nederland. In Grave volgen leerlingen met een visuele beperking speciaal (voortgezet) onderwijs. Ook biedt het leerlingen met een meervoudige beperking speciaal (voortgezet) onderwijs. Naast onderwijsfaciliteiten beschikt Visio Grave over een locatie Wonen & Dagbesteding. De mogelijkheid voor leerlingen bestaat om gebruik te maken van de woonvoorziening, de weekend- en vakantieopvang en de naschoolse opvang.

 
   
 
 
 

   
   

door Liliane Limpens 23 oktober 2017

 

Nieuwsbericht van de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen

 

NVP-LEDEN KOMEN IN AANMERKING VOOR

 
EEN POPPENVILLA!
 

Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen NVP: ‘Wil jij een poppenvilla voor je pleeggezin of gezinshuis ontvangen? Dat kan door een samenwerking tussen de Rudolph Stichting en Liliane PoppenVilla. NVP-leden komen in aanmerking voor een poppenvilla!'

 

'De poppenvilla is een speelmeubel dat de drempel om met andere kinderen in contact te komen verlaagt. De villa prikkelt de fantasie en creativiteit en stimuleert samenspel. Het is een plek voor kinderen om te spelen met hun lievelingspoppen, die voor hen vaak een grote hechtings- en vertrouwensfunctie bieden.’

 
 
 
 
 
 

   
   

door Liliane Limpens en Kiet Engels 28 september 2017

 

Basisschool Het Palet Hapert

 

JUF KIET EN DE TAAL VAN HAAR KINDEREN

 
 

Juf Kiet zet op haar basisschool met succes de PoppenVilla in als ondersteuning bij het spelenderwijs aanleren van de Nederlandse taal door vluchtelingen-kinderen.

 

Juf Kiet: "Onze PoppenVilla wordt goed gebruikt. Als de kinderen 's morgens binnenkomen, rond 8.00 uur, gaan ze eerst hun woordjes oefenen. Daarna hebben ze 20 minuten speeltijd voordat de school begint. De PoppenVilla wordt dan ook gebruikt door de kinderen."

 

"In het begin spelen de kinderen nog een beetje naast elkaar. Het samenspel begint als de leerlingen elkaar leren kennen en wat meer onder woorden kunnen brengen. Alleen het spelen met de poppen is in het begin al genoeg. De PoppenVilla wordt ook ingezet bij het thema 'Wonen'. Als kinderen het moeilijk vinden om tot spel te komen begeleidt een van onze onderwijsassistenten het spel. We hebben tijdens het thema 'Wonen' ook woordkaartjes gemaakt die we dan in de PoppenVilla plakken."

 
 
 

"De kinderen nemen zelf soms ook wat spulletjes mee om er in te zetten. Gewoon lekker spelen is zo belangrijk. Omdat ik kinderen heb die soms niet dezelfde taal spreken maken ze door te spelen met de PoppenVilla toch contact met elkaar. Wij zien nu ook steeds meer jongetjes, die vanuit hun eigen cultuur niet gewend zijn om met een poppenhuis te spelen, meedoen."

 
 
   

'De kinderen van juf Kiet' - een IDFA genomineerde, scherp observerende documentaire - is een ode aan de juf die haar klas maakt tot een veilige oase voor de kinderen van [vooral Syrische] vluchtelingen. “Zij belichaamt 'Wir schaffen das'' - NRC.

 
   
 
 
 

   
   
door  Liliane Limpens 19 september 2017  
KoaLa school voor nieuwkomers Weert  
POPPENVILLA BIEDT ECHT NIEUWE  
MOGELIJKHEDEN  

“De kinderen, zowel jongens als meisjes (als de leerkrachten) van de KoaLa school voor Nieuwkomers vinden de PoppenVilla geweldig. Op het moment zijn we binnen onze basisschool met het thema “huis” begonnen en de PoppenVilla by Liliane® is nu in gebruik. Geweldig. De woordenschat van de kinderen wordt weer op een totaal andere manier uitgebreid. Door op deze manier handelend bezig te zijn, leren kinderen ook van elkaar. De PoppenVilla biedt echt nieuwe mogelijkheden.” Thérèse Huijbregts, teamleider primair onderwijs KoaLa school voor nieuwkomers Weert.

 
   

“We hebben de kinderen moeten leren spelen. Dat ze op school moesten leren, dat wisten ze. Maar echt spelen, met elkaar spelen, dat hebben we ze echt moeten leren. Er waren heel veel ‘Einzelgängers’”, aldus Huijbregts.

 
   
 
   

De KoaLa school voor Nieuwkomers is de school voor primair onderwijs van het asielzoekerscentrum Weert. Taal is de basis van het leeraanbod voor leerlingen uit onder andere Syrië, Eritrea, Rwanda, Egypte, Oekraïne, en (voormalig) Birma. De leerkrachten hebben onder meer kennis op het gebied van NT2-onderwijs, omgaan met leerlingen met een vluchtelingenachtergrond, herkennen van radicalisering, achtergronden van de Arabische en Moslimcultuur, sociaal-emotionele begeleiding van vluchteling-kinderen, getraumatiseerd en toch op school.

 
   

Basisscholen die onderwijs-ondersteuning geven aan kinderen-vluchtelingen in asielzoekerscentra komen in aanmerking voor de donatie van een PoppenVilla by Liliane®. Het betreft scholen die verbonden zijn aan asielzoekerscentra en mogelijk ook sommige NK scholen. In samenwerking met LOWAN, de organisatie voor de ondersteuning van nieuwkomers in het onderwijs, zal de selectie van scholen tot stand komen.

 
   
 
 
 

   
   
door  Liliane Limpens 12 augustus 2017  
Gezinshuis Eigen-Wijze Nijmegen  
DOUCHE CENTRAAL IN POPPENVILLA!  

“De Poppenvilla moest nog even in de doos blijven tot ons nieuwe huis klaar zou zijn. De kinderen kwamen ‘s ochtends beneden en zagen dat de poppenvilla in elkaar gezet was. Gezichten vol verbazing, blijdschap. Meteen zijn we begonnen met het uitpakken van de tweede doos. Ieder doosje dat eruit kwam was een verrassing. Een groot bed, een kinderbed, een douche, wc, kast, alles kreeg een plaats. De kinderen lagen in het poppenhuis om alles op de plaats te zetten. De woonkamer kwam buiten en de douche midden in het huis.”

 
   

“Nu zijn we enkele weken verder en nog steeds is de poppenvilla elke dag in gebruik. Soms woont Action man er, soms de hond en ook horen we hoe de kinderen hun dag en belevenissen naspelen. Als ze het ergens moeilijk mee hebben, vertrouwen ze hun geheim aan de pop of hond in het poppenhuis. Een groot succes deze poppenvilla, we zijn er super blij mee. Het is echt een meerwaarde voor ons gezinshuis.”

 
   
Gezinshuisouders Edith en Ronald Smits  
   
 
 
 

   
   
door  Liliane Limpens 27 juni 2017  
DOllSVILLA FOR REFUGEES-CHILDREN  

“The refugees-children of the language class at our elementary school are very happy with the DollsVilla by Liliane®” – Natasja Hoegee | Coordinator and teacher Taalklas Houten The Netherlands.

 
   
   
 
   
 
 
 

   
   
door  Liliane Limpens 31 mei 2017  
In samenwerking met Marieke Postma | Adviseur LOWAN Primair  
Onderwijs | Nieuwsbrief LOWAN  23 mei 2017  
DONATIE POPPENVILLA AAN DE SCHOLEN  
VAN KINDEREN-VLUCHTELINGEN  

Basisscholen die onderwijs-ondersteuning geven aan kinderen-vluchtelingen in asielzoekerscentra komen in aanmerking voor de donatie van een PoppenVilla by Liliane®. Het betreft scholen die verbonden zijn aan asielzoekerscentra en mogelijk ook sommige NK scholen. In samenwerking met LOWAN, de organisatie voor de ondersteuning van nieuwkomers in het onderwijs, zal de selectie van scholen tot stand komen.

 
   
 
   

Ella van Essen, directeur Asielzoekerscentrum De Wissel in Luttelgeest: ”De PoppenVilla by Liliane® wordt dagelijks intensief gebruikt op de basisschool van ons asielzoekerscentrum. De PoppenVilla by Liliane® ondersteunt namelijk de twee hoofddoelen van ons werk: het bieden van veiligheid [spelen is voor kinderen veilig] en het aanleren van de Nederlandse taal [het speels benoemen van de verschillende ruimten en onderdelen in een huis].”

 
   

Janneke Wormhout, directeur Bataviaschool in Amsterdam: “Tot nu toe leerden de kinderen Nederlandse begrippen aan de hand van afbeeldingen. Door het gebruik van de PoppenVilla zal de woordenschat aanzienlijk beter beklijven, omdat kinderen het [thematisch] leren zo natuurlijk veel leuker vinden.”

 
   
 
   
 
 
 

   
   
door  Liliane Limpens 18 mei 2017  
Gezinshuis Birdhuis Lienden  
OPVALLEND VROEG WAKKER  

Karen Vogelzang - Pouwels, gezinshuisouder Birdhuis Lienden:

 

"Nadat de PoppenVilla by Liliane® gisterenmiddag en avond in elkaar is gezet was de jongste bewoner vanmorgen opvallend vroeg wakker en zat rond 06:00 uur heerlijk in zijn eentje beneden ‘ de poppenhoek’ stiekem te verkennen. Genieten dus!".

 
   
 
 
 

   
   
door  Liliane Limpens 28 maart 2017  
Gezinshuis Rietveld Oost-Souburg  
VREUGDEDANSJE DOOR POPPENVILLA  

Gerdien Rietveld, gezinshuisouder Gezinshuis Rietveld Oost-Souburg: "Wat een feest toen het poppenhuis geleverd werd! Jack (6 jaar) reageerde verrukt: "Wat? Een pakket van 70 kilo? Zo'n groot cadeau heb ik nog nooit gekregen. Dat is bijna net zo zwaar als mama!"

 
   

"Ook de anderen kinderen deden een vreugdedansje. Wat een gouden zonnestraalmoment als de rauwe rafelrandjes van het leven soms zo confronterend kunnen zijn. Dat de gulle gever op zijn/haar beurt gezegend wordt in het brengen van dit licht! Het is werkelijk fantastisch! BEDANKT!".

 
   
 
 
 

   
   
door  Liliane Limpens 20 januari 2017  
Donatie Stichting Elckerlyc Vlaardingen  
HET VERGETEN KIND EN POPPENVILLA  

“Als u naar de opvang vertrekt, kunt u een lievelingsknuffel van uw kind meenemen.” Binnenkort treffen de knuffels hun eigen, veilige huis met inpandige garage aan!

 
   

Het Vergeten Kind is bezig met de inrichting van een nieuwe Tovertuin, een speelruimte bij Elckerlyc Vlaardingen - voor de opvang van mensen die tijdelijk dak- of thuisloos zijn. De PoppenVilla by Liliane® arriveert vlak voor de opening.

 
   

Als de kinderen van de kinderen in een duurzaam huis met veel lichtinval en ruimte wonen, dan heeft dit zijn weerslag op het geluk en de veerkracht van hun jonge ouders.

 
   
 
   

De crisisopvang van Stichting Elckerlyc is een voorziening voor vrouwen en mannen vanaf 18 jaar, met of zonder kinderen, die zich in een bedreigende of acute crisissituatie bevinden. De opvang bevindt zich op een geheim, veilig adres.

 
   
 
 
 

<<<

>>>

 
 
     
     
 
 
Entree Visie Missie PoppenVilla leading PoppenVilla light Voor wie Kinderopvang School Gezondheidszorg Bestelmodules Leveranciers Nieuws Contact
 
 
 
 
        <<< Opvang 2016